Sunday, July 31, 2011

Rak brooch buatan sendiri

Salam semua..

Sebenarnya idea nak buat rak brooch ni dah lama tapi nak buat tu masih belum ada kesempatan. Time weekend semalam tak ada apa² aktiviti, baru mencari bahan nk buat. Nak beli tak ada kat kedai. Kalau ada pun design tak ikut spesifikasi. Ada yang lebar sangat lah, ada yang rendah sangatlah..so, kesimpulannya tak muat nak masuk kabinet..

ok, bahan² utama yang diperlukan hanyalah kotak kosong yang u all taknak pakai lagi..senang ambil penutup kertas kertas A4 sebagai base belakang nak support sebagai rak..

Untuk buat partition, ambil kotak kertas yang nipis skit or senang nak gunting.. Pakai kotak pengalas kain sutera yang lebih² pun boleh. Kalau takde pakai kotak tisu yang dah abis pon ok jer..


Bahan² lain yang diperlukan hanya gunting, gam uhu, pembaris dan pensil..


Next, potong kulit kotak yang nipis tadi (kotak kasut ke kotak belakang alas kain sutera yg dh xnk pkai ke kotak tisu atau apa² yang difikirkan sesuai  ikut kelebaran saiz para kabinet yang u all suka..

Bagi penahan para yang tegak² tu, u all potong gunting skit para yang melintang tu dan masuk celah²nya. Jangan lupa untuk letak gam skit nak kasik lekat  tak nak tercabut..


Untuk hiasan, u all letaklah riben keliling penutup kotak yg dijadikan base tu supaya kelihatan ceria dan cantik sikit :)

Tadaaa...dah siap :)


Kalau nak letak aksesori tambahan, u all boleh letak hook kat tengah² kotak tu kalau u all ada nak sangkut brooch yg panjang² lah yerr ;)


Susun laa brooch u all dalam rak² kecil tu ikut kesukaan masing..


Tengok, kan boleh jimat banyak space. Gunakan ruang yang ada dengan sepenuhnya. Selamat mencuba :)

2 comments:

yusmEa said...

wah2..rajinnye keren..sgt kretip!

*Nknadya MNA* said...

hehehee..xde keje carik keje yusmea :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...