Saturday, February 26, 2011

Khasiat air barli halia

Korang pernah minum tak air barli halia? memang air barli biasa kita dah selalu minum kan. tapi ni ditambah halia sekali di dalamnya. Senang jer nak buat air barli halia. Mula2 rebus biji barli dalam periuk yang telah diisi air. kemudian, masukkan halia yg telah dihiris ke dalam periuk tadi. kalau korang nak manis boleh letak gula secukup rasa yang korang nak. kalau taknak letak gula pun takpe..


 Air barli halia..siap untuk diminum. 


 
isi barli n halia..boleh dimakan n minum sekali..


Menurut kajian, halia membantu menurunkan kadar penyerapan kolesterol di dalam hati dan darah selain mengurangkan sakit kepala atau migrain. Kandungan shogoal dan gingerol dalam halia juga mampu meneutralkan asid dalam perut, merangsang pengeluaran jus penghadaman dan juga membantu memperbaiki otot2 penghadaman. Berita baik kepada semua, halia tidak mempunyai sebarang kesan negatif dan selamat diambil dalam bentuk apa sekali pun.

Khasiat barli pula dipercayai dapat menyejukkan badan, baik untuk melawaskan kencing, meningkatkan kesihatan buah pinggang, membantu merendahkan kolesterol, meredakan sembelit dan mencegah penyakit kanser.

Jika  minum air barli halia selalu diamalkan, ianya sangat berkhasiat membuang angin serta dapat menurunkan berat badan. Selain tu, dapat mengurangkan risiko kencing manis, menyejukkan badan, memelihara buah pinggang, melawaskan kencing dan membantu untuk sistem penghadaman. Selamat mencuba :)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...