Wednesday, February 23, 2011

Opisku..

Setelah hampir 1 tahun 5 bulan aku bekerja di mbkt, barulah harini aku rasa tempat duduk aku complete. better than before.bukan apa, before ni masa mula2 datang tempat duduk aku just duduk dlm partition jer..dah sama mcm anak2 buah yg lain. komputer tak ada lg masa tu..sedih tak untuk seorng pegawai kelas A?dahlah perasaan nk masuk kerja kat situ masa mula2 aku sangatlah taknak..tapi mengenangkan kluarga dan nasihat kawan2,org yg rapat dengan aku, maka aku mulalah melangkah masuk dgn hati yang paksa rela........

Aku tgh sambung master full time mula2 dpt offer. masa tu hati kuat memberontak nk blaja lg.. skng dh tergendala master aku..aku sgt 100000000 kali KECEWA. mmg blaja bole wat anytime. tapi kiri kanan depan belakang kena amik kira. mmg dugaan sgt masa tu. mcm2 desakan. aku stress. klas pun dh jd malas nk gi. then after tanya lecturer pun ckp soh grab je peluang kerja ni. nk buat part time master mmg byk halangan, jarak, hari untuk weekend pun dah tak sama.. masa tu aku sgt downnnnnnnnnnnnnnn glerr...

bukan mudah nak sesuaikan diri masa mula2 masuk keje. org kate keje gomen best. byk kemudahan, ada bonus, dpt wat pinjaman, itu, ini, dan mcm2 lg la..aku bersyukur kerna dpt juga merasa benefitnya... pengalaman pertama aku bekerja secara rasmi adalah disini. yang lain2 tu byk yg mengarut jer.. masuk kat sini semua org tua2..yg pangkat tua sebaya mak kita pun kena panggil 'kak'. yg nyanyuk pun ada..yg nk buli aku pun ada. mentang2 umur aku ni muda lg korang ingat boleh buli aku sesuka hati ke?? mcm suwey btol..yg jeles pun ada. skit2 keje tu suruh pegawai yg buat. ingat ni opis mak bapak aku ke?kalau gitu korang takyah kerja lah kan. biar aku sorang yg buat dari A sampai Z! yg kata aku pakai kabel besa peha pun ada. hello? kalau tak ada kelulusan yg baik pun tak layak jugak ok nk masuk kerja!


bebanan kerja kat sini mcm ikut musim. time rilex memang rilex, tapi time busy mcm hell jer rasa. meeting yg last minit kena attend pun ada. lagi setengah jam nak meeting baru kena inform kena pegi pun ada. dh mcm on-call rase. kat opis aku ni dahlah nk naik taraf bandaraya, so semua mende org atas nk masuk nak cari nama dan yg dipaksa masuk pun ada. Dgn program 5S, ISO, Star Rating, Murninet, Bandar Selamat, KIK, pameran, meeting yg hakiki kena attend, kursus/bengkel/seminar seme bagai. buat ulasan fail teknikal,layan aduan org ramai, buat buletin mbkt. dh kata keje dgn majlis kan..so byklah kena deal dgn org ramai..Semuanya banyak perlukan ketahanan mental. walaupun tak guna fizikal, tapi body kena sihat dan cergas sentiasa. kena pandai balance..

ok, berbalik kepada cerita tempat duduk aku td..lama jugaklah aku duduk dlm partition sama mcm org lain.. masuk jer keje aku trus diberi fail permohonan utk ulasan teknikal..mula2 menggelabah tak tahu map info..blajalah aku sendiri2 dgn anak buah. pc masa tu takde lg..aku amik pc lama yg monitor bole wat aquarium sbb besar sgt. pc org tak nak pakai..then report kena print plak. kena cari printer plak. aku amik jer printer lama yg org taknak pakai dh. printer tu kaler itam putih jer tau..minggu ke2 aku keje dh kena gi outstation ke penang n langkawi. tekejut aku.sbb tak biasa.jakun pun ada.penat pun ada..tapi pergi jelah......
masa balik opis after tu, barulah aku dpt pc baru...then after tu dpt laa printer baru saiz A3..oklah tu..

hampir setahun jgklah rasenye, barulah bos aku soh cc wat surat minta bhgn JKA wat bilik untuk aku. masa tu org tuttt tu wat ala kadar je. lompang sana sini. bila aku tanya nape tak siapkan seme skali dgn karpet, ganti langsir yg diorng dh jahanamkan sparuh, katanya takde bajet. cittt! ntah apa2. bukan duit mak bapak kau kena pakai! ni utk opis jgk. imej opis jgk. tak senonoh btol. skng ni bghn penyelenggaraan bgnn plak yg take over. so skit2 akhirnya complete jgk bilik aku ni...



byk brg baru ada dlm bilik ni. karpet baru pasang last week, dinding kuning tu aku soh staff aku cat, kabinet bawah tingkap tu pun baru last week pasang siap. hiasan kat bilik tu aku amik souvenir yg sedia ada kat rumah dan ada yg baru beli utk hias bilik punye pasal. masa ni keje tak byk sgt..dh yg byk setel. keje lain blom sampai lg masa ni..


 bunga yg sweet tu aku minta ngn pro yg lebey2 masa diorng nak berpindah aritu, tu pc n printer aku wat keje, men fb kat opis..blogspot kena blocked daaaaa kat opis...kelihatan kabinet kat blakang tu masih kosong.. slow2 laa yer korang aku isi. bhn2 yg ada dlm tu adalah hasil setahun aku kumpul untuk rujukan dan hiasan di bilik aku ok.....


 kabinet sisi aku yg simple @ kosong ke kemas tersusun nih?hahahaa :P


bunga yg aku gubah sendiri amik bunga lama.pasu amik kat umah jer jgk. jam n frame tu amik kat umah je..jimat kos

itu jelaa tempat aku cari rezeki yg simple jer kan.. bersyukur laaa sbb akhirnya tempat duduk aku jd sebuah bilik..Alhamdulillah..At lastttttt.....semoga ini dapat beri aku lebih semangat lagi untuk mencari rezeki yang halal demi mencari sesuap nasi untuk menyara keluarga.........be strong girl! u can do it! caiyok2 :D

7 comments:

Nadhyra Sidek said...

selamat bertugas boss hihi ;D

*Nknadya MNA* said...

aku kuli jer laa

ashraf khalid said...

kalau buat buku, boleh jadi best seller nih..hahaha..ada bakat..

Nadhyra Sidek said...

nyu, ade keje kosong tak kt sane? teringin lak nak keje tganu hehe .. na na na na gannu kiter =)

*Nknadya MNA* said...

boy: aku nk wat buku plok lpas ni. nk pencen awal.hahaa

MB: keje kt sini klau nk kwan dgn org tua2 jomla.huhu

nkn khalid said...

cantik2...=D
jauh beza dgn be4

*Nknadya MNA* said...

mawar: barulaa aku ada smgat skit nk wat kije..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...